Pověst jednoho z nejlepších ochotnických divadelních souborů u nás potvrdili v posledních dnech divadelníci z Boleradic. Zásluhu má na tom i hustopečský režisér Jiří Merlíček, jehož inscenace Cikánský baron bodovala na festivalu Voskovcova Sázava a s velkým diváckým ohlasem se setkala i na Národní přehlídce ochotnických souborů ve Vysokém n. Jizerou.
Na soutěžním festivalu Voskovcova Sázava přijali místní diváci i porota s nadšením známý romantický příběh, okořeněný nádhernými tóny cimbálové muziky. Přestože festival končí až 30. října již nyní mají boleradičtí jistou Cenu diváků, kteří jim udělili málo vídanou známku 1,00. „Věříme, že nezůstane jen u této ceny a ze slavnostního vyhlášení výsledků si domů dovezeme ještě nějaké další,“ řekl nám člen souboru Jiří Janda.
Hned z tohoto festivalu odjeli boleradičtí herci na Národní přehlídku Krakonošův podzim ve Vysokém n. Jizerou. I tady sklidil jejich Cikánský baron, ve kterém se na jevišti představila i celá řada hustopečských herců, nadšené ovace publika. Přestože se většina diskutujících shodla na tom, že opereta na ochotnických jevištích není mrtvý žánr, jak jsme v minulosti slýchávali, vyvolává Merlíčkovo pojetí řadu otázek. „Úprava pro cimbálovou muziku, nadšený soubor, přitažlivá a známá hudba jakoby vytvářely již předem přidanou hodnotu,“ prohlásil předseda poroty František Laurin. „Cesta, jak dnes inscenovat klasickou operetu, není jednoduchá. Už na začátku stojí celá řada otázek.“
Přes určité výhrady ke způsobu inscenování Cikánského barona byli boleradičtí se svým vystoupením ve Vysokém spokojeni. „Myslím si, že jak herci, tak muzika a všichni okolo odvedli na festivalu skvělou práci , o čemž svědčí nejen reakce publika ale i reakce našich kolegů z celé republiky,“ konstatoval spokojeně režisér Jiří Merlíček. „Toto představení má kromě divadelního rozměru i další dva významné faktory. Ten první je to, že vedle zkušených herců se zde divákům představuje velmi mnoho mladých hereckých talentů. A já věřím, že podle toho, jak k inscenaci přistupují, jich mnoho u divadla zůstane. Druhá zvláštnost tohoto představení je to, že se zde sešli herci z šestnácti obcí regionu (mezi nimi hned sedm z Hustopečí – pozn. redakce). A to znamená, že boleradické divadlo už není jen lokální záležitostí jedné obce, ale stává se významným prvkem regionální kultury.“ Jeho slova pak potvrdila další členka odborné poroty Lenka Lázňovská: „Se slzou v oku jsem sledovala, kolik mladých lidí jste přivedli na jeviště,“ řekla a ocenila i další prvek inscenace: „Přepis symfonické hudby pro cimbálovku je velmi cenný pokus a mně se na tom líbí to, že tenhle druh hudby je spojený s vaším krajem, s tím, co nosíte všichni v srdci.“
Při slavnostním vyhlášení výsledků pak porota cenami pro boleradické ochotníky nešetřila. Studentce hustopečského gymnázia Michaele Listové udělila čestné uznání za ztvárnění mladé cikánky Safi a k tomu přidala tři hlavní ceny festivalu. Za roli Kolomana Župana ji získal Antonín Koráb, za hudební úpravu inscenace Martin Horák a za hudební složku cimbálová muzika Primáš. „Je to pro nás všechny velké povzbuzení,“ řekl nám režisér hry Jiří Merlíček. „Není jednoduché se prosadit mezi nejlepšími soubory z celé republiky a přesvědčit porotu o tom, že náš pohled na operetu je životaschopný. Za to patří dík celému souboru, který se na tom podílel. Ale nejvíce mě potěšilo, že porotci takto výrazně ocenili hudební zpracování Cikánského barona. Jak Martin Horák, tak cimbálová muzika Primáš totiž odvedli obrovský kus práce,“ svěřil se nám Jiří Merlíček, který spolu se Zbyňkem Háderem, Bořivojem Veselým a Ivou Kahounovou reprezentoval boleradický souborpři závěrečném představení jubilejního čtyřicátého ročníku Krakonošova podzimu. Tím byla známá hra dvojice Voskovec + Werich Balada z hadrů v podání příležitostného sdružení herců z celé České republiky. „V tomto souboru jsou zastoupeni herci ze sedmi míst Čech a Moravy a byla to pro nás nesmírná čest, že si nás pořadatelé vybrali k tomu, abychom zakončili celý festival,“ podotkl Jiří Merlíček, který byl ve Vysokém také velmi potěšen obrovským zájmem publika o obě inscenace.